Hoe jij jouw online boodschap geloofwaardig maakt met kleine details

leestijd 5 minuten

In dit blogartikel vertel ik je hoe jij op een slimme manier, levendige details in kan zetten om de geloofwaardigheid van jouw boodschap te verhogen. Dit doe ik met 3 interessante voorbeelden. Daarna vertel ik je hoe je door details in te zetten je conversie kunt verhogen.

Bekijk in 8 minuten de video

Zo zet je details in voor geloofwaardige pagina’s

Lees het transcript van de video

Drie krachtige voorbeelden over het inzetten van details

Om je de kracht van het gebruik van kleine details te laten zien begin ik met drie interessante voorbeelden.

Voorbeeld 1: Ontdek waarom je dit ongelofelijke verhaal makkelijk kunt navertellen

Een vriend van een vriend van mij, Jelle, reist vaak door Europa voor zijn bedrijf. Jelle was laatst in Berlijn voor een belangrijke afspraak met één van zijn grootste klanten. Na de afspraak had hij wat tijd om te doden voor zijn trein naar Nederland vertrok, en dus ging hij naar een lokaal café voor een paar biertjes.

Een van de bekendste verhalen uit de jaren ’90 begint in een bar.

Hij had nét één biertje op, toen een knappe vrouw naar hem toe liep en vroeg of hij nog eentje wilde. Hij was verrast maar gevleid, dus hij zei ‘ja’. De vrouw liep naar de bar en bracht 2 biertjes mee, één voor hem en één voor haar. Hij bedankte en nam een slok..

Hij bedankte en nam een slok.. En dat is het laatste dat hij zich herinnerde. 

Nouja, dat was het laatste dat hij herinnerde tot hij wakker werd, helemaal de weg kwijt, terwijl hij in een hotelkamer in een bad met ijs lag. Hij kijkt in paniek om zich heen om te kijken waar hij was. Toen zag hij een briefje: ‘Niet bewegen, bel 112’. Een telefoon lag naast het bad op een klein tafeltje.

Hij belt 112, terwijl zijn vingers half verkrampt en verdoofd zijn door het ijs. De 112 telefoniste lijkt raar genoeg bekend met zijn situatie en vraagt: ‘Meneer, ik wil dat u langzaam en voorzichtig achter u reikt. ‘Steekt er een buisje uit uw onderrug?’ 

Angstig voelde hij achter zich. En ja hoor, er was een buisje. De telefoniste zei: ‘Meneer, geen paniek, maar één van uw nieren is verwijderd. Er is een bende orgaandieven actief in Berlijn, en u bent slachtoffer geworden. Het ambulancepersoneel is onderweg. ‘Beweeg niet totdat ze arriveren.’

Dit is een variant van een van de bekendste verhalen die de ronde deed in Amerika in de jaren ‘90. Het verhaal grijpt je. Als je over een uur een vriend opbelt om dit verhaal te delen, is de kans groot dat je het meeste na kunt vertellen.

Dit verhaal blijft je bij om meerdere redenen, maar de belangrijkste zijn de levendige details die ervoor zorgen dat je het voor je kunt zien.

Voorbeeld 2: Hoe je online teksten overtuigend maakt, met deze advocaten truc

Als je hebt gelet op de advocaten in een video van bijvoorbeeld de Johnny Depp en Amber Heard rechtszaak, valt het je op dat de advocaten in hun betoog veel tijd besteden aan details.

In de rechtszaak tussen Amber Heard & Johnny Depp worden veel details gebruikt. GabboT, CC BY-SA 2.0, via Wikimedia Commons

Dat is niet zonder reden, lees onderstaand voorbeeld maar eens.

De voogdij rechtszaak van mevrouw Johnsen

Dat is geen toeval: uit een onderzoek uit 1986 vroegen Amerikaanse onderzoekers aan mensen om ‘jurylid’ te spelen in een rechtszaak. De ‘juryleden’ werden gevraagd om te oordelen over of een moeder geschikt was om voogdij over haar 7-jarige zoontje te houden.

Alle juryleden kregen 8 argumenten waarom de moeder wél en 8 argumenten waarom de moeder niet geschikt was om te zorgen voor haar zoontje. Alle juryleden hoorden dezelfde argumenten. Het ENIGE verschil was het detailniveau van de argumenten die ze te horen kregen.

In één groep hoorden de juryleden bij de argumenten vóór de moeder levendige details, terwijl de argumenten tegen de moeder geen extra details hadden. Een voorbeeld van een argument waarom de moeder wel geschikt is zonder detail was: 

‘Mevrouw Johnson zorgt ervoor dat haar kind zijn tanden poetst voordat hij naar bed gaat.’

Door details toe te voegen, zoals een Darth Vader tandenborstel wordt het verhaal geloofwaardiger.

Bij het argument met meer details stond er dan nog: Hij gebruikt een Star Wars tandenborstel die eruitziet als Darth Vader. De andere groep kreeg het tegenovergestelde.  

De extra details hadden niets te maken met het opvoeden zelf: dus tandenpoetsen elke avond deed ertoe, maar het detail dat de tandenborstel leek op Darth Vader maakte op zichzelf niet uit als het ging om het beoordelen van de kwaliteit van mevrouw Johnson als moeder. 

Maar ondanks dat de details dus niet mee hoorden te wegen in het oordeel, dezen ze dat wel!

Juryleden die argumenten mét details hoorden, oordeelden vaker dat Mevrouw Johnson voogdij mocht houden dan de juryleden die nadelige argumenten hoorden met meer details.

Waarom maken deze details dan wél het verschil?

Dat komt omdat ze de geloofwaardigheid van het argument verhogen! Als ik mij de Darth Vader tandenborstel voor kan stellen, kan ik mij ook makkelijker voorstellen hoe het zoontje van mevrouw Johnson ‘s avonds druk bezig is zijn tanden te poetsen in de badkamer. En dat zorgt ervoor dat ik mij mevrouw Johnson beter voor kan stellen in een rol als verzorgende moeder!

Voorbeeld 3: 85% van de mensen geeft het foute antwoord in dit onderzoek

van jouw productpagina’s? Stop met die algemene productomschrijvingen. Stop met standaard foto’s van de fabrikant. Geef details! Laat je bezoeker het product voor zich zien. Beschrijf wat ze voelen als ze het gebruiken. Zorg in je productfoto’s ervoor dat bezoekers het product bijna kunnen aanraken. Maak de voordelen concreet. In plaats van: ‘Bespaar op energie’, maak ervan: ‘Bespaar voor altijd €287 minder per jaar op jouw energiefactuur’.

Een laatste voorbeeld hoe details werken bij het verhogen van de geloofwaardigheid, komt uit het meest controversiële onderzoek van Nobelprijs winnaar Daniël Kahneman en Amos Tversky. 

Protest
Een controversieel onderzoek van Nobelprijs winnaar Daniël Kahneman en Amos Tversky. 

Stel je voor: je ontmoet Linda. Linda is 31 jaar, single, uitgesproken en erg slim. Ze is afgestudeerd in filosofie. Als student was ze erg bezorgd over kwesties als discriminatie, diversiteit en nam deel aan demonstraties tegen kernwapens.

Oké: nu wil ik graag dat je even goed nadenkt over deze vraag: Welk scenario over Linda is waarschijnlijker?

  • Scenario 1: Linda werkt bij de bank
  • Scenario 2: Linda werkt bij de bank en is actief in een feministische beweging

Het goede antwoord is: ‘Linda werkt bij de bank’.

Immers: de groep mensen die bij een bank werkt, is groter dan de mensen die bij een bank werken én lid zijn van een feministische beweging! Had je het fout? Maak je geen zorgen, 85% van de mensen denkt dat de kans groter is dat Linda óók onderdeel is van een feministische beweging.

Hoe kan dat?

Je brein maakt door alle details een stereotype van Linda. De beschrijving van Linda zorgt ervoor dat je door het stereotype op zoek gaat naar een verhaal dat klopt. Verhalen die kloppen zijn niet altijd het meest waarschijnlijk, maar wel het meest overtuigend. Details maken het verhaal meer overtuigend.

Zonder levendige details werkt dit ook niet. Voorbeeld: Welk scenario is waarschijnlijker?

  • Jelle heeft haar
  • Jelle heeft blond haar

Nu weet je direct welk scenario waarschijnlijker is.

Zet details in om je conversie te verhogen op productpagina’s

Oké, nu even praktisch! Hoe zet je details in om de conversie te verhogen van jouw productpagina’s?
Stop met die algemene productomschrijvingen! Stop met standaard foto’s van de fabrikant. Geef details!

  • Laat je bezoeker het product voor zich zien
  • Beschrijf wat ze voelen als ze het gebruiken
  • Zorg in productfoto’s dat bezoekers het product bijna kunnen aanraken
  • Maak de voordelen concreet

In plaats van: ‘Bespaar op energie’, maak ervan: Bespaar voor altijd €287 per jaar op jouw energiefactuur.

Zelf direct aan de slag?

Maak jouw productpagina vandaag nog overtuigender met de speciale checklist die ik voor je heb ontworpen.

Disclaimer

Tot slot nog een kleine disclaimer: ook al raad ik je zeker aan om met de tips uit deze video aan de slag te gaan, is het altijd belangrijk om aanpassingen op je website te A/B testen of te onderzoeken bij je doelgroep voordat je ze toepast!

Neem dus niet zomaar ‘best practices’ over. Kijk eerst waarom bezoekers vastlopen, ga daarna pas op zoek naar een oplossing. Je begint ook niet zonder een diagnose van een dokter voor de zekerheid alvast pillen te slikken voor de tien meest voorkomende ziektes toch?

Pieter Boonstra

Eigenaar / Conversie-specialist

Pieter wordt enthousiast van alles dat met gedragspsychologie en overtuigen te maken heeft.

Als ware detective, test hij de hele dag ideeën op websites en doet klantonderzoek.

Blij wordt hij van een A/B-test die onverwacht enorm veel omzet oplevert.

Meer weten?

Neem contact op met Pieter
06-18601322
pieter@boonstramarketing.nl